justice law

Czym jest upadłość konsumencka?Opis procedury okiem syndyka.

Czym jest upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka to procedura sądowa, która ma na celu oddłużenie konsumenta. Nie oznacza ona jednak magicznego umorzenia wszystkich długów. To proces trwający klika, a czasem kilkanaście miesięcy, który wymaga dokładnego udokumentowania swojej sytuacji finansowej dłużnika oraz sprawdzenia jego sytuacji majątkowej, dochodowej i osobistej.

Upadłość konsumencka to również szansa dla wierzycieli na zakończenie wieloletniej windykacji i uzyskanie możliwie wysokiej i szybkiej spłaty, najczęściej części, wierzytelności.

Kto może ogłosić upadłość konsumencką?

Upadłość konsumencka jest przeznaczona dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej i niewypłacalnych, czyli takich, które nie są w stanie spłacać swoich zobowiązań i ich faktycznie nie spłacają.

Procedura krok po kroku
  1. Przygotowanie dokumentacji obejmującej między innymi
  • spis wszystkich wierzycieli i kwot zadłużenia,
  • wykazanie dochodów, wydatków i majątku dłużnika,
  • opisanie genezy zadłużenia.

2. Złożenie wniosku do sądu upadłościowego

  • wniosek o ogłoszenie upadłości należy złożyć w sądzie właściwym dla miejsca zamieszania dłużnika, nazywanego w żargonie prawniczym centrum jego aktywności życiowych; dla Bielska i okolic właściwy jest Sąd Rejonowy w Bielsku-Białej – VI Wydział Gospodarczy ds. upadłościowych i restrukturyzacyjnych,
  • opłata sądowa od wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wynosi 30 złotych,
  • po założeniu wniosku o ogłoszenie upadłości sąd upadłościowy otwiera postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości i albo ogłasza upadłość albo oddala wniosek – na przykład w przypadku braków i ich nieuzupełnienia w wyznaczonym terminie.

3. Postępowanie upadłościowe

  • wyznaczony przez sąd syndyk kontaktuje się upadłym i wyjaśnia dalszy bieg postępowania upadłościowego,
  • syndyk bada sytuację upadłego, informuje wierzycieli oraz inne podmioty o upadłości, wykonuje czynności egzekucyjne i likwidacyjne,
  • w trakcie upadłości wszystkie pisma i korespondencję z syndykiem upadły prowadzi poprzez Krajowy Rejestr Zadłużonych – portal sądowy.
Kontakt

W razie pytań na temat upadłości konsumenckiej w Twojej konkretnej sprawie proszę o kontakt bezpośredni z licencjonowanym doradcą restrukturyzacyjnym Mariuszem Kamińskim: tel. 690 690 627 lub e-mail: kontakt@upadlosc.tychy.pl
 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *